Kolme askelta kohti kunnon kevättä

Näin viisikymppisenä, perusterveenä minulla ei ole omakohtaista kokemusta siitä, että kotona pärjääminen alkaisi huolestuttaa tai olisi jo siinä ja tässä. Olen kuitenkin 20-vuotisen urani aikana tavannut lukuisia ikäihmisiä, joille kotona pärjääminen on jokapäiväinen huolenaihe. Pystyn siis jollain tavalla asettumaan tällaisen kasikymppisen nahkoihin.

Purkkien ja pullojen korkit ovat “tiukentuneet”, tuolit ovat “madaltuneet” niin, että ylösnousu on vaikeaa. Mattojen reunatkin ovat korkeampi kuin ennen, niin että kompastumisia tulee harva se päivä. Tavalliset kotiaskareet tuntuvat ylivoimaisilta suorituksilta; imurointi tuntuu selässä monta päivää, lakanoiden vaihto ei meinaa sujua enää yksin ja ruuan valmistus tuntuu valtavalta projektilta (suunnittelu, kaupassa asiointi, valmistus). Ulkolenkille lähtö odottaa liukastumisen pelossa kevättä ja kuivia katuja.

Pikkuhiljaa elinpiiri pienenee, ja kodin sekä kodin ulkopuoliset toiminnot rajoittuvat. Aika kuluu, kynnys asioihin tarttumiseen ja ulos lähtöön kasvaa. Passiivisuuden seurauksena aerobinen kunto, lihasvoima ja tasapaino heikkenevät. Monet ikätoverit, ne entiset lenkkikaverit, ovat samassa jamassa ja näin sosiaaliset suhteetkin kaventuvat.

Näin kevään kynnyksellä onkin oiva hetki tarkastella omaa tilannettaan. Kunnon rapistuminen talven aikana ei tarkoita pelkkää huonoa; hyvä uutinen ja fakta on se, että tulokset näkyvät ja tuntuvat lähes heti kuntoilun alettua (edes korkea ikä ei muuta tätä tosiasiaa). Tämä taas lisää motivaatiota jatkaa ja tehostaa kuntoilua. Nyt voi olla siis hyvä aika ottaa muutama ratkaiseva askel talven aikana heikentyneen lihasvoiman sekä aktiivisuustason kasvattamiseen. Tässä neuvon kolme helppoa askelta, joita noudattamalla voit helpottaa talvipesästä ulos kuoriutumista, ja rakentaa turvallisempaa, aktiivisempaa arkea:

  1. Ota käyttöön apuvälineet, jotka mahdollistavat sinulle helpon, turvallisen ja mukavan liikkumisen. Apuvälineet valitaan oman kunnon ja liikuntakyvyn mukaan. Kävelysauvat, polkupyörä tai pikkukeppi… tai se “nolo rollaattori”, joka ei muuten ole yhtään nolo, vaan loistava apuväline mukana liikkuvine penkkeineen ja ostoskoreineen. Asenne ratkaisee! Anna rollaattorillesi kiva lempinimi; mersu, harley parkinson, takatuuppari, rollikka, musta ori, paras ystävä… ja tuunaa rollaattori mielesi mukaan tai vaikka vuodenaikojen mukaan. Toivottavasti asenteet rollia kohtaan muuttuvat ja siitä tulee hyväksytty menopeli. En haluaisi koskaan enää kuulla ulkoilun jääneen kokonaan pois siksi, että rolli on niin nolo.
  2. Turvalliseen kotona liikuskeluun ja kuntoiluun tarvitset hyvät kotijalkineet. Joo, minäkin rakastan villasukkia!! Ja olen villasukkien suurkuluttaja itsekin. MUTTA en luistele niillä parketilla, vaan sujautan ne kotitossun sisään. Uskon pelastaneeni satoja mummoja ja
    pappoja luunmurtumilta levittäessäni tätä hyvien kotitossujen ilosanomaa. Ja sitä, että kotitossu voi olla sen verran reilu, että sinne mahtuu alle se villasukka!
  3. Lihasvoiman ja tasapainon kohentamiseksi tarvitset hyvät ja helpot kotijumpat. Netistä löydät paljonkin hyviä ohjeita, ja tämä suunnittelemani ”tiskipöytäjumppa” on yksi hyvä vaihtoehto. Siinä on huomioitu tasapaino, reisivoima sekä lonkkien nekin liikesuunnat, joita ei tule arjessa aina tehtyä. Tosi tärkeitä liikkeitä tasapainon hallinnassa!

Suosittelen, että otat tai pyydät jonkun ottamaan ohjeesta paperiprintin. Teippaa se keittiökaapin oveen tai jääkaappiin niin se muistuttelee sinua olemalla näkyvillä. Suorita harjoitteet jaksamisen mukaan kerralla tai palastellen päivän mittaan. Jos tuntuu, että tarvitset ohjausta kotiharjoitteiden laatimisessa ja harjoittelussa, älä epäröi ottaa yhteyttä! Minulla on tapana tehdä jo ensikäynnillä asiakkaalle henkilökohtaiset kotiharjoitteet, joista olen saanut paljon hyvää palautetta. Vaikka taiteellisuus on näistäkin tikkuakoista kaukana, teho on osoittautunut varsin hyväksi, koska tikkuakat ja -ukot ovat aina yksilöllisesti asiakkaalle laadittuja! Kotiharjoitteet laaditaan testauksien ja asiakkaan omien tavoitteiden perusteella, ikä, sairaudet ja sen hetkinen toimintakyky huomioiden. Yksikin käyntikerta saattaa siis riittää alkuun pääsemiseen.

Kevät on jo nurkan takana! Otathan nämä ratkaisevat askeleet kohti kunnon kevättä!!

– Essi